Suomen lainsäädännön asettamassa työturvallisuuslaissa (738/2002) määritelty yleinen huolehtimisvelvoite on yksi keskeisimpiä työnantajia koskevista säädöksistä. Yleinen huolehtimisvelvoite velvoittaa työnantajat huolehtimaan työntekijöiden yleisestä turvallisuudesta ja terveydestä niin omalla toimistolla kuin työntekijöiden matkustaessa.
Matkustaessa eteen saattaa tulla äkillisiä poikkeustilanteita, esimerkiksi yhteiskunnallisia levottomuuksia, lentojen peruuntumisia, sairastumisia tai loukkaantumisia. Työnantajan on poikkeustilanteissa sekä pystyttävä nopeasti viestimään matkustavalle työntekijälle että auttamaan työntekijä tarpeen tullessa kotiin.
Varmin tapa pitää huolta yrityksen matkustavista työntekijöistä on varautua erilaisiin riskeihin ja poikkeustilanteisiin huolellisesti ja taata nopea kommunikaatio mahdollisissa poikkeustilanteissa.
Menestys Travel tarjoaa yritykselle työkalut huolenpitovelvollisuuden toteuttamiseen yhteistyössä alan johtavien toimijoiden kanssa.
Riskianalyysi automaattisesti jokaiselle matkalle lähtevälle, push-viestit ja päivystystiimi auttavat matkan aikana
Menestys Travel on liikematkustajan apuna toteuttamassa turvallista matkustamista lähellä ja kaukana. Palvelun kulmakivet ovat:
- Asiakkaat saavat matkalle lähtiessä aina ajankohtaisen riskianalyysin kohdemaan tilanteesta ja riskeistä.
- Matkalla oleville työntekijöille lähetetään matkan aikana ilmoitukset poikkeustilanteista automaattisesti push-viestinä
- Menestyksen tiimi on 24/7 valmiina auttamaan kriisitilanteissa.
1. Riskianalyysi ennen matkaa
Ennen matkustamista matkustaja saa sähköpostiinsa tutustuttavaksi matkakohteen ajantasaisen riskianalyysin eli Pre-Trip Advisory -dokumentin, jossa on kerrottu kattavasti mm. seuraavat asiat kohdemaasta:
- Kohdemaan riskitason erikseen luokiteltuna ja jaoteltuna seuraaviin kategorioihin: yleinen turvallisuus, poliittinen tilanne, konfliktit ja terrorismi, rikollisuus, luonnonilmiöt ja muut mahdolliset levottomuudet
- Tulevat tapahtumat, jotka voivat vaikuttaa matkustukseen (esimerkiksi juhlapäivät, vaalit tai sadekausi)
- Viimeaikaiset toteutuneet riskit ja poikkeustilanteet
- kaikki kohdemaan hätänumerot (esimerkiksi. poliisi, palokunta ja yleinen hätänumero)
2. Poikkeustilannepäivitykset matkan aikana ja Menestyksen tiimin jatkuva seuranta
Matkalla oleville työntekijöille lähetetään ilmoitukset poikkeustilanteista automaattisesti push-viestinä Amadeus Mobile Messenger -järjestelmän kautta joko suoraan applikaatioon, omaan sähköpostiin tai matkapuhelimeen. Lisäksi poikkeustilanteesta tulee tieto aina Menestyksen virkailijoille ja yrityksen nimetylle matkavastaavalle.
Amadeus Mobile Messengerin karttatoiminto pitää Menestys Travelin tiimin tietoisena missä yritysten matkustajat matkustavat (sijainti perustuu matkavarausdataan) ja hälyttää jos alueella tapahtuu jotain poikkeavaa.
3. 24/7 suomenkielinen asiantuntijapäivystys
Menestyksen päivystystiimi palvelee 24/7. Jos poikkeustilanne tai muu äkillinen kriisitilanne pakottaa muuttamaan suunnitelmia kesken matkan tiimi muuttaa matkasuunnitelmia tilanteen vaatimalla tavalla varaten esimerkiksi uudet lentolipu, jolla yrityksen matkustaja pääsee takaisin kotimaahan mahdollisimman nopeasti kriisitilanteen keskeltä.
Riskianalyysin sekä poikkeustilannetiedot toimittaa alan johtava riskianalyysiyhtiö, Riskline, joka tarjoaa jatkuvasti päivittyvän tietokannan ja jatkuvasti päivittyvän infon poikkeustilanteista kaikista maailman kohteista. Matkustajia tukevan Amadeus Mobile Messenger -applikaation tarjoaa maailman johtava matkailupalveluiden IT-palveluiden tuottaja Amadeus.