19 syyskuun, 2023

Efima löysi nimikkosaarensa Kreikasta

Featured image for “Efima löysi nimikkosaarensa Kreikasta”

Henkilöstötapahtuma ulkomailla on loistava esimerkki työntekijöiden pitkäjänteisestä sitouttamisesta ja palkitsemisesta.

IT-yritys Efima lanseerasi pian perustamisensa jälkeen vuonna 2010 vision henkilöstötapahtumasta Kreikan Agia Efimiassa. Visioon kytkettiin viisi liiketoiminnallista tavoitetta, ja sitä käytettiin yrityksen kasvaessa sitouttamiseen, kannustamiseen ja yrityskulttuurin rakentamiseen.

”Olemme alusta saakka halunneet rakentaa parasta mahdollista työpaikkaa ja panostaa siihen, että jengi viihtyy meillä”, Efiman toimitusjohtaja Tero Salminen kertoo.

Henkilöstö palkittiin

Tavoiteltu kasvu toteutui, ja lupaus reissusta lunastettiin syksyllä 2017. Silloin Elämys Group kuljetti lähes sata efimalaista yksityiskoneella Kreikkaan Kefalonian saarelle ja järjesti henkilöstön palkitsemistapahtuman.

Viiden päivän mittainen henkilöstötapahtuma oli yhdistelmä henkeä kohottavaa yhdessäoloa ja yhtiön strategisten viestien kirkastamista.

”Moneksi päiväksi ei voi lähteä vain bilettämään, joten työstimme reissulla uutta strategiaamme ja visiotamme. Saimme valtavasti hyötyä”, Salminen kertoo.

Oppikirjaesimerkki henkilöstökonseptista

Efiman toteutus on esimerkki oikealla tavalla suunnitellusta ja toteutetusta yrityksen henkilöstökonseptista. Ensin henkilöstölle kerrotaan visio siitä, mihin yritys on menossa. Sitten luodaan mitattavat tavoitteet ja seurataan niiden etenemistä. Kun tarinaa pidetään yllä, väki saadaan sitoutettua.

Lopulta lunastetaan odotukset elämyksellisessä tapahtumassa, jossa lisäksi rakennetaan uutta strategiaa ja uusia ideoita yhdessä työntekijöiden kanssa.

”Tällaisessa kick offissa rakentuu paljon luottamusta, jonka päälle on hyvä rakentaa uusia tavoitteita. Matka kannatti ehdottomasti”, Efiman toimitusjohtaja Tero Salminen kertoo.

Paluu Kefaloniaan 2022

Efima palasi Kefaloniaan vuonna 2022 – nyt mukanaan jo 250 asiantuntijaa. Pandemia oli pakottanut Efimankin siirtymään suurimmaksi osaksi etätekemiseen ja nyt oli aika rakentaa yrityskulttuuria pandemian jälkeen sekä aloittaa tulevan strategiakauden suunnittelu yhdessä koko firman voimin.

Efiman Markkinointi- ja viestintäjohtaja Päivi Holmqvist kertoo matkan hyötyjen näkyvän arjen tekemisessä.

“Matka onnistui jälleen mainiosti. Kotiin palaamisen jälkeen tehdyn henkilöstökyselyn mukaan yhteisellä reissulla oli selvä yrityskulttuuria ja yhteisöllisyyttä parantava ja lisäävä vaikutus, jonka lisäksi normaalissa arjessa näkyy merkittävä hyöty siinä, että matkan aikana saatiin tutustua kollegoihin.”

“Yhteistyö Elämyksen kanssa sujui jälleen erittäin hyvin ja yhteistyö oli helppoa ja mutkatonta. Matkan järjestelyvaihe maailmantilanteen tuomien haasteiden keskellä oli haastavaa, mutta kaikesta selvittiin yhteistyöllä.


Share: